Menen – Izegem

Afgelopen dagen had ik mij voor genomen om toch nog een iets langere tocht te doen maar dan tijdens de nacht. Dit om de te extreme temperaturen van overdag te vermijden. Regen en wind hebben mij dit doen afzien. Zag het mentaal niet zitten om vanaf de eerste minuut kletsnat te zijn. Vandaag kon ik nergens een officiële wandeling terug vinden in de kalenders van Marching of Beneluxwandelen. Dan maar zelf een (lange) tocht in elkaar geknutseld. De voorwaarde was dat ik zo weinig mogelijk gemotoriseerd verkeer wou tegen komen. Gewoon verstand op nul en wandelen recht toe recht aan.

Een jaagpad langs het water leek mij dan ook ideaal. Een bijkomend voordeel bij de planning was ook dat er op gelijk welk punt onderweg kon gestopt worden om de trein terug naar vertrek punt te nemen. Een zekere back-up kan nooit kwaad.

Er was een duidelijk voelbare wind die voor verkoeling zorgde. Op veel plaatsen hoge bomen en struiken die het zonlicht temperden. Jammer genoeg ook veel plaatsen waar er in de volle zon moest gewandeld worden.

Enkel in Kortrijk een pauze genomen om iets te eten. Voor de rest gewoon door gestapt. Misschien was dit toch geen goed idee en had ik meer rustmomenten moeten inbouwen. Onderweg toch wel tot het besef gekomen dat meer drinken toch wel zinvol kon zijn. Mijn eigen voorraad water wat gerantsoeneerd. Zoveel drankgelegenheden waren er niet onderweg. Misschien toch wel een aandachtspunt voor mezelf als ik nog eens een eigen wandeling onderneem.

Zowel in Harelbeke als in Wielsbeke is men bezig met te werken aan het sas. Jammer genoeg staat de bewegwijzering voor de omleiding gebrekkig aangeduid. Een gps op de telefoon brengt dan de redding. Om me te behoeden van om te veel verloren kilometers te stappen. Voor deze steden toch wel een aandachtspuntje om dit (terug) in orde te brengen.

Ik heb geen pijn meer ervaren aan mijn hiel, de huid is blijkbaar reeds voldoende gehard. De tape doet duidelijk wat er verwacht wordt. Het beschermen van de blaar gevoelige plaatsen.

Nu kan ik met een gerust en tegelijkertijd gespannen gevoel uitkijken naar de volgende editie van de Dodentocht. Ondanks een goede voorbereiding is het geen enkele garantie dat ik deze ga kunnen uitlopen. Daar ben ik net iets te nuchter voor. Iedere stap voet na voet moet nog altijd gezet worden. Waar ik me wel van bewust ben zijn de temperaturen. Deze mogen niet al te hoog zijn overdag, zoals vandaag is het wel het maximum. Als men warmer weer voorspelt zal het de kunst zijn om zoveel mogelijk kilometers in de nacht achter de hielen te hebben. Om de warmte overdag te mijden. Het gevaar is natuurlijk dat ik mij dan voortijdig opblaas. Dat zijn echter zorgen voor later.

 

Relive ‘Morning Jul 31st’

 

Total distance: 36891 m
Max elevation: 61 m
Min elevation: -38 m
Total climbing: 1178 m
Total descent: -1158 m
Average speed: 6.09 km/h